Het Nieuwsblad
HOEGAARDEN – De Totale Waanzin heeft er zijn tweede avond opzitten met muziek en moppen uit eigen dorp.
Het ‘Armistis-konsaar’ is een traditie geworden op 11 november. Het is een muzikaal totaal-spektakel met vooral teksten van Luc Vandeplas, in het dialect. Uitgangspunt was de muzikale onervarenheid van de deelnemers, vijftigers uit de vorige generaties van jeugdhuis Paenhuys. Daar is technische en muzikale experise bijgekomen maar de formule bleef: eigen teksten op muziek (die een parodie hoeft te zijn), afgewisseld met moppen (die als behaard mogen worden weggelachen). De jongste paar jaar zijn daar gelegenheidsartiesten aan toegevoegd, dorpsgenoten die zich tot dan van geen talent bewust waren. Dat blijkt steeds mee te vallen: de saxofonist speelt al zijn leven lang, de zangeres heeft al een plaatje uit, de accordeonist put uit een repertoire van hier tot Vilvoorde. Enz. enz.
De vaste kern van De Totale Waanzin 2017 bestaat uit Heidi Ickmans (trekzak), Clara Bessemans (zang), Paul Vlayen (gitaren, banjo, harmonica, zang), Michel Evers (bas), Luc Vandeplas (gitaar, fluit), Gert Depré (zang, gitaar, doedelzak), Walter Maho (drums, percussie), Jan Stuerbout (accordeon, piano, zang) en Ivan Burvenich (geluid en de techniek). Erna Vannex (een patiënte met patience), Chris Michel (een dokter met een boekhouding), Chris Hennuy (een minister die alleen Frans praat), Toets Thielemans (die zowel pinten als moppen tapt) en vele anderen duiken op in de scetches. Tom Groeseneken is toneelmeester. Volgend jaar volgt de 25ste editie, tenzij de geruchten worden bewaarheid dat de groep naar Austin (Texas) verdwijnt.